web stats

Tuesday 1 April 2014

Tafakkur Seorang Hamba







Tafakkur sejenak- lebih afdhal dari ibadah- sepanjang malam.

Tafakkur sejenak mengenangkan dosa-dosa yang bagaikan gunung2 buih di lautan samudera, yang luas sejauh mata memandang adalah lebih afdhal dari beribadah sepanjang malam

Taubat si hamba yang berdosa lebih baik dari tasbih para wali
Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun lagi Maha penerima taubat. Di atas ketelanjuran kita sebanyak mana sekali pun jika kita bertaubat dengan taubatan nasuha, sebenar-benar taubat atas nama Tuhan dan Baginda Rasulullah SAW InsyaAllah Tuhan akan ampunkan.

Oleh itu tiada dosa yang tidak diampunkan jika kita bertaubat. Tiada kesilapan dan kesalahan yang tidak dimaafkan jika kita mengaku salah dan silap.

Tidak dikatakan Bani Adam jika ia tidak melakukan dosa dan kesalahan.Semua orang ada salah silapnya. Ada dosa dan nodanya.

Ada sejarah hitamnya dalam hidup,samada kecil atau besar, samada sengaja atau tidak disengajakan. Tidak ada manusia yang sempurna dan serba lengkap, melainkan para nabi dan rasul-rasul yang Allah sudah COP mereka adalah MAKSUM.

Selain dari itu semuanya pernah melakukan dosa. Namun Tuhan amat pemurah, amat penyayang, amat pengasih lagi amat pengampun. Taubat si hamba di dengariNya juga diampukanNya. Di sucikanNya jika si hamba benar-benar taubat di atas taubat

Penyesalan yang tidak akan di ulangi lagi. Akan membuahkan hasil yang sangat manis pada setiap peribadi. Manis imannya, manis taqwanya, manis kebajikannya, manis natijahnya juga manis pembalasan Tuhan di Yaumul Mahsyar kelak.

Bahkan di Alam Barzakh lagi sudah di kurniakan kemanisan tempat rehat yang kekal lagi abadi, sementara menunggu tiupan Sangkakala yang kedua kali nya, di mana sekalian manusia di bangkitkan dari alam kubur untuk di hadapkan ke Padang Mahsyar yang amat menakutkan itu.

Tafakkur sejenak dengan linangan air mata taubatan nasuha boleh memadamkan api neraka jahim. Tafakkur sejenak dari hati yang insaf atas dosa-dosanya bolih meringankan azab kubur dan azab yang pedih di Yaumul Mahsyar kelak.

Oleh itu... marilah kita mengambil ruang untuk bertafakkur sejenak mengenangkan titik2 hitam yang kita lakukan selama ini.

Semuga Tuhan mengampunkan kita maka sucilah kita di sisi Tuhan bagaikan bayi yang baru di lahirkan oleh si ibu ke dunia ini.

Amin Ya Allah


No comments:

Post a Comment