web stats

Friday 18 April 2014

Jauhi dirimu dari melakukan dosa....






Panglima Saad bin Abi Waqas dan pasukan perang kaum muslimin dikirim untuk menakluk Parsi. 

Untuk memperolehi kemenangan terhadap musuh-musuh Allah, Sayyidina Umar RA telah mengutus sepucuk surat kepada Panglima Saad bin Abi Waqas yang berbunyi :- "Saya (S.Umar RA) memerintahkanmu dan pasukanmu untuk takut kepada Allah setiap saat, kerana taqwa adalah senjata terbaik menghadapi musuh dan strategi terbaik dalam peperangan.

2.Saya memerintahkanmu dan pasukanmu untuk takut melanggar perintah Allah lebih dari ketakutanmu terhadap musuh-musuhmu.

3.Jika sebuah pasukan lebih takutkan berbuat dosa daripada musuh mereka , Allah akan memberikan kemenangan kepadanya.

4.Untuk orang Islam, kemenangan adalah hasil dari ketidak taatan orang-orang kafir kepada Allah SWT.
Ingatlah... Tidak ada kekuatan kecuali bersama Allah walaupun mereka (musuh) lebih ramai dari kita serta mereka juga memiliki senjata dan kelengkapan yang lebih banyak dan lengkap dari kita.

Jika kita sama seperti mereka, tidak taat kepada Allah, maka musuh akan menakluki kita dengan senjata mereka yang lebih hebat.

5. Kalian harus belajar bahawa kalian memiliki beberapa para malaikat bersama kalian.Para malaikat yang sentiasa melindungi kalian .

Berhati-hatilah... jangan melakukan dosa ketika kalian berjuang di jalan Allah.

Kalian harus meminta kepada Allah kemenangan terhadap diri kalian sendiri, sebagaimana kalian minta kemenangan terhadap musuh Allah..Mintalah kepada Allah untuk kami dan juga untuk kalian semuanya. 

(Begitulah diantara isi kandungan sepucuk surat dari Khulafa Ur Rasyidin S.Umar Al Khattab kepada Panglima Perang Saad bin Abi Waqas).

Kekuatan umat Islam dalam berhadapan dengan musuh adalah pertautan hati yang amat mendalam kepada Allah dan Rasulnya.
Juga menghindari dosa-dosa lahir mahupun batin,kerana dengan itu Allah akan campurtangan menumpaskan pasukan musuh dengan mengirimkan bala tentera Allah berbentuk para malaikat atau sebagainya.

Kekuatan pasukan kaum muslimin sangat bergantung kepada kekuatan dalaman(rohaniah) kepada Tuhan yang Maha Esa. Kekuatan roh sahajalah yang mampu mengalahkan musuh-musuh Allah walaupun tentera umat Islam tidak seramai tentera musuh, walaupun senjata dan kelengkapan umat Islam tidak secanggih yang musuh miliki.

Kekuatan umat Islam pada hatinya, pada rohnya, sejauhmana hubungan intim dengan Allah dan Rasulullah SAW, sejauh itulah bantuan akan diturunkan. Semuga umat Islam terus kuat dan utuh dalam mempertautkan hati dan ROH kepada Allah dan Rasulnya, dengan cara itu sahajalah formula untuk Islam menang dan musuh tumpas. 

Menjauhi dosa-dosa lahir dan batin dituntut untuk mendapat campurtangan Tuhan dalam menumpaskan musuh durjana. Sekiranya umat Islam masih bergelumang dengan dosa dan noda, maka Allah akan biarkan musuh terus mengkeronyok umat Islam di mana-mana sahaja di muka bumi ini. 

Takutilah berbuat dosa, kerana dosa akan menjadi hijab antara hamba dengan Khaliqnya. 

Ya Allah Ya Tuhan kami!! tolonglah taubatkan kami atas segala dosa-dosa lahir dan batin kami, semuga kami sentiasa diberi kemenangan dan dilindungi dari kejahatan musuh-musuh Islam terhadap kami yang sangat lemah ini , Ya Allah...

Kabulkanlah doa dan munajat kami ini wahai Tuhan kami!!...Tolonglah Ya Allah.. peliharalah hati-hati kami dari terus menerus mendurhakai Mu dan peliharakanlah hati-hati kami dari menjadi hamba-hamba Mu yang melanggar perintah-perintah Mu, wahai Tuhan kami... 

Bantulah kami dari kezaliman musuh-musuh Mu terhadap kami yang kerdil-kerdil ini.

Amin amin amin Ya Rabbal a'lamin

No comments:

Post a Comment