web stats

Monday 7 April 2014

Sayyidina Umar Al Faruq



 Wahai Sayyidina Umar Al Faruq

Indahnya gelaran mu Al Faruq. Yang membezakan hak dan batil. Mulianya engkau wahai Sayyidina Umar Al Faruq.

Maqam mu juga sebelah maqam S.Abu Bakar A.S. Yang sebaris dengan maqamnya Nabi SAW. Yang semuanya dalam Masjid Nabawi. Serta dinaungi Raudhah yang harum mewangi.

Cemburunya hatiku melihat intimnya kerinduan mu pada Nabi.
Engkaulah pembela Nabi dan agama Islam.

Di waktu pembesar-pembesar kafir Quraisy menguasai Mekah,dengan lantang dan tegas engkau berkata... "Siapa yang berani menentang Muhammad, berdepanlah dengan Umar".
Ketegasan mu membuatkan Islam sangat berwibawa dan disegani.

Mati akal musuh di atas keberanian mu yang sungguh luar biasa itu Wahai S. Umarul Faruq. Engkaulah jaguh Islam yang sangat digeruni musuh lahir dan batin.

Mana2 jalan yang dilalui oleh mu wahai S.Umar Al- Faruq. Syaitan dan iblis pun takut melintasinya. Secara terang-terangan Islam diperjuangkan adalah di zaman mu.

Wahai S.Umar Al- Faruq 3/4 dunia jatuh ketangan Islam adalah di zaman mu dengan gagah dan megahnya. Musuh gerun dan ketakutan bila mendengar derap tapak kaki mu melangkah. Layaklah engkau mendapat gelaran (Al FARUQ).

Kini engkau sangat berbahagia dan cukup gembira di sisi Nabi mu. Menziarahi maqam Nabi Sekali gus berpeluang menziarahi maqam mu juga.

Wahai S.Umar Al Faruq Ku melihat dengan matahati ku, betapa aman damainya rohmu bersama Nabi. Harum semerbak bak bau kasturi mewangi maqam mu.

Wahai S.Umar Al- Faruq Wangian Raudhah juga mengharumkan lagi maqam mu bersama Nabi dan S.Abu Bakar As Siddiq.

Oh .... Indahnya.... Oh... Damainya... Roh mu bersama Tuhan mu dan Nabi mu juga sahabat setiamu. Semuga roh-roh kami juga damai dan bahagia di sisi Tuhan seperti diri mu.

Wahai S.Umar al- Faruq Sebelum ku mengundur diri meninggalkan maqam mu. Terimalah al- Fatihah dari ku untuk mu.

Wahai Khalifah Allah yang sungguh berjasa pada agama Allah dan Rasul. Semuga roh mu tenang dalam rahmat Allah. Semuga roh-roh kami juga dapat menjadi kembar dengan roh mu.
Wahai S.Umar Al- Faruq

Perkenankanlah Ya Allah!!!

No comments:

Post a Comment