web stats

Thursday 2 October 2014

DUNIA INI MILIK ALLAH.....


 Salam ceria kepada seluruh pembaca blog Ummu Sayyidah yang dirahmati Allah sekaliannya.

Kali ini marilah kita menghayati Kalamullah yang bermaksud,
"Katakanlah kepunyaan siapakah apa yang ada di langit dan di bumi?.Katakanlah, "Kepunyaan Allah".Dia telah menetapkan atas DiriNya kasih sayang.Dia sungguh akan menghimpunkan kamu pada hari kiamat yang tidak ada keraguan padanya.Orang-orang yang meragukan dirinya, mereka itu tidak beriman".
(Surah Al- An'am ayat 12)

Firman Allah lagi dalam Surah Taaha ayat 6 bermaksud, "Dialah jua yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi serta yang ada diantara keduanya dan juga yang ada di bawah tanah basah di perut bumi".

Fahamlah kita bahawa sesungguhnya dunia ini Allah yang punya bukan kita yang punya.
Jika begitu marilah kita akur bahawa kita juga adalah milik Allah dan kepunyaan Allah.Allah berhak lakukan apa sahaja kepada kita kerana kita ini haq Allah.

Apa yang kita miliki juga milik Allah.Tidak ada milik kita, semuanya Allah yang punya.Allah Maha Berhak ke atas diri kita dan sekalian makhlukNya yang ada di dunia ini.


Apa sahaja nikmat yang ada pada kita adalah milik Allah. Oleh itu tidak wajar kita angkuh dan sombong sekiranya kita kaya, jika kita berjawatan tinggi, berpangkat besar, tidak wajar kita mendabik dada jika kita cantik, hemsen, comel molek dan bergaya.

Semuanya Allah punya.
Sekelip mata sahaja Allah boleh miskin papa kedanakan kita.
Sesaat sahaja Allah boleh tarik semula semua pangkat darjat kebesaran kita.
Selahzah sahaja Allah boleh hodohkan wajah kita.
Allah boleh cacatkan wajah kita yang ayu jadi seburuk-buruk wajah.
Wal'iyazubillahi min zaalik.

Oleh itu gerunlah dengan kekuasaan Allah yang Maha Berkuasa itu.Takutilah Allah yang Maha Perkasa itu.
Janganlah merasa kita boleh hidup menongkat langit, kerana langit pun Allah punya.Bumi yang kita pijak pun Allah punya.Rumah tempat kita berteduh pun Allah punya.Matahari , bulan, bintang yang kita menumpang cahaya dari cakerawala ini pun Allah punya.



Semua yang ada dalam dunia ini Allah yang punya.Tidak ada sebesar zarrah dan sebesar habuk debu pun kita punya.

Kita lahir ke dunia ini tanpa ada seurat benang pun pakaian di badan. Lahir sahaja dari kandungan si ibu, tidak pun kita ada apa-apa yang di bawa bersama.

Sebiji nasi Allah punya, seteguk air pun Allah punya.Setitis air susu ibu pun Allah punya.Mana ada kita punya.Apa yang hendak kita banggakan memang kita tiada apa di dunia ini yang kita punya.
Jika tiada amalan maknanya kita miskin papa kedana bila mengadap Allah nanti. Ada duit 1 sen pun Allah punya,ada duit berbilion-billion pun Allah punya..

Ada kereta menjalar pun Allah punya, ada basikal tua pun Allah punya.Ada isteri cantik, suami kacak, ada cahayamata yang menghiburkan, semuanya Allah punya.

Ada rumah banglo tersergam indah pun Allah punya, ada pondok kecil pun Allah punya.Hakikatnya semua Allah punya.Kita pun kepunyaan Allah, darinya kita datang kepadaNya jualah kita kembali.
Semua yang ada di dunia ini, akan kita tinggalkan, kerana ia Allah punya. Yang kita bawa ialah amal kebaikan atau kejahatan untuk dipersembahkan ke Hadrat Ilahi di alam sana nanti.



Oleh itu buatlah persiapan menuju kampung abadi .Di kampung abadi itu adalah tempat kesudahan kita yang sebenarnya.Dunia ini hanya sementara sahaja.Jangan kita menyesal di hari kemudian nanti kerana tiada amalan yang dibawa.

Ya Allah...kami berserah diri kepadaMu yang Maha Agung.Sesungguhnya kami hambaMu yang kerdil lagi dhaif belaka.Hanya Engkaulah Tuhan kami yang Maha Hebat, Maha Besar, Maha Segala Maha.Ampunkan kami Ya Allah di atas segala ketelanjuran kami selaku hambaMu.Taubatkan kami Ya Allah di atas taubat.

Amin Ya Allah.

No comments:

Post a Comment