web stats

Tuesday 1 April 2014

Ajaibnya Ciptaan Allah





 





Maha hebatnya Allah ciptakan manusia. Dari setitis air mani yang hina dina, menjadi segumpal darah dan seketul daging .Setelah 9 bulan 10 hari dalam kandungan ibu, Lalu... terciptalah manusia dengan sesempurnanya.

Paling menakjubkan lagi, Allah ciptakan seluruh manusia di dunia ini dari zaman Nabi Allah Adam AS hinggalah kini, wajah manusia antara satu sama lain tidak sama.

Ajaib lagi suara manusia juga tidak sama walaupun adik beradik seibu seayah. Sekali pun kembar tetap ada kelainannya walaupun sedikit.

Paling hebat lagi era-era jari manusia tidak sama hinggakan melalui cop jari setiap orang amat berbeza. Lagi pelik hidung , mata, telinga,mulut , dahi,bulu kening, tahi lalat, lesung pipit pun tidak sama, walaupun hampir semua ada pancaindera yang sama. Hebatnya ciptaan Allah terhadap makhluk ciptaannya yang bergelar manusia.

Tidakkah bukti-bukti ini membuatkan kita rasa Maha Hebatnya Allah, Maha dahsyatNya ciptaan Allah terhadap makhluknya (Hayawanun Naatiq).

Tidakkah kita kagum dengan kebijaksanaan Allah dalam menciptakan manusia walaupun sama tetapi tidak serupa.

Lagi aneh! Allah ciptakan langit tanpa bertiang, tanpa ada talinya. Allah ciptakan udara, angin yang amat nyaman , kita terasa adanya ia namun kita tidak nampak dan tidak bolih pegang dan genggam udara dan angin.

Lebih hebat lagi Allah ciptakan bumi dan gunung ganang tanpa ada pasaknya. Allah ciptakan bulan, bintang , matahari dan segala cakrawala tergantung2 di atas sana, namun ianya MasyaAllah... tidak jatuh, tidak gugur dan tidak berkecai. Semuanya ini untuk kepentingan makhluk ciptaannya.

Allah ciptakan juga siang dan malam, panas dan sejuk silih berganti, banjir dan kemarau semuanya ada hikmah tersurat dan tersirat.

Allah juga ciptakan 4 musim yang indah, musim bunga, musim sejuk(salji), musim luruh dan musim panas. MasyaAllah.... Maha Hebatnya Allah atas ciptaan nya dalam setahun bertukar2 musim jadinya.

Allah juga mampu ciptakan manusia pelbagai warna kulit, hitam , putih, kuning langsat,warna jambu (kemerah-merahan) dan sebagainya.

Allah juga ciptakan manusia pelbagai size, kecik,kecik molek, besar, kurus, gemuk,gempal, tinggi,tinggi lampai, pendek, kerdil, dan sebagainya.

Allah ciptakan juga jenis jantina manusia, lelaki, perempuan, khonsa- pondan (makyah) dan lain-lain lagi keajaiban ciptaannya.

Allah ciptakan juga rupa paras manusia,cantik, comel, huduh, sederhana , buruk,manis dipandang walaupun hitam dan sebagainya. Bukan kah bukti-bukti ini sudah cukup membuktikan kepada kita betapa Maha Perkasanya Allah????.

Sewajarnyalah kita selaku barang ciptaanNya , menyembah Allah yang Maha Esa ini sebagai ucapan terima kasih kita selaku hamba-hambaNya. Tanda syukur padaNya.

Terima kasih pada Mu Ya Allah atas segala kebaikan Mu pada kami hamba-hambaMu. Semuga kami benar-benar menjadi hamba-hambaMu yang beriman dan bertaqwa.

Amin Ya Allah.

No comments:

Post a Comment