web stats

Saturday 27 December 2014

MUTIARA HIKMAH SEORANG AYAH.

Salam ukhwah untuk semua.
Renungan bersama .....



SAHABAT YANG BAIK.

ﻭﻗﺎﻝ ﻟﻘﻤﺎﻥ ﺍﻟﺤﻜﻴﻢ ﻻﺑﻨﻪ.

Luqman yang bijak menasehati anaknya,
Dia berkata, 
Wahai puteraku...
Hendaklah perkara pertama yang engkau cari setelah iman kepada Allah ialah sahabat yang jujur.



Sesungguhnya sahabat yang jujur itu seperti pohon yang rendang. Jika engkau duduk di bawah naungannya, dia akan menaungimu.

Jika engkau mengambil sesuatu darinya,dia akan mengenyangkanmu.

Jika dia tidak bermanfaat bagimu, dia tidak mencelakakanmu.

Ya Allah....kurniakanlah kami sahabat-sahabat yang sejati, jujur dan beriman.

Amin Ya Allah.

Sedikit penghuraian sahabat yang jujur yang dimaksudkan di sini ialah, kawan atau sahabat yang tiada kepentingan terhadap kawan atau sahabatnya.Dia bersahabat benar-benar kerana Allah tidak ada muslihat jahat disebalik persahabatannya.

Inilah yang dikatakan bertemu dan berpisah atas nama Allah dan Rasulullah SAW.Ini juga yang dikatakan ikatan hati dalam persahabatan.Ikatan hati ini akan Allah perpanjangkan hingga ke alam baqa, yakni di Padang Mahsyar nanti Allah akan temukan dua sahabat ini di bawah naungan Arasy.MasyaAllah hebatnya ganjaran Allah bagi sesiapa yang bersahabat, bertemu dan berpisah kerana Allah dan Rasulullah SAW.

Kawan yang jujur boleh memimpin kita ke jalan yang lurus.
Lagilah kalau kawan atau sahabat tersebut sangat beriman kepada Allah.Hanya orang yang takut Allah sahaja akan berlaku jujur dan amanah terhadap dirinya atau orang lain.

Kawan yang jujur sekali gus beriman kepada Allah dan Rasulullah adalah kawan dunia akhirat.Dia akan mengajak kita berbuat amal ma'aruf dan menegah kemungkaran.Kawan yang jujur akan menyelamatkan kita daripada terjerumus ke lembah maksiat seperti melakukan perkara-perkara yang keji di sisi Allah dan sebagainya.

Kita tidak akan dibawanya ke tempat-tempat yang merosakkan dan melalaikan seperti ke disco-disco, ke sarang-sarang pelacuran, ke tempat kegiatan haram, ke tempat yang boleh menjahanamkan hidup kita dunia dan di akhirat.Kawan yang baik, jujur dan beriman akan menyelamatkan tauhid kita daripada rosak dan sesat.Jalan keredhaan Allah jua yang akan dipandu dan dituju.Iman kita akan selamat jika kita pandai memilih kawan dalam hidup.

Pilihlah kawan yang hatinya sangat kenal Allah dengan sebenar-benar kenal.Kawan yang takut Allah dan rindu Nabi.Itulah kawan yang mesti kita usahakan untuk bertemu di dunia ini.Kawan yang mengajak kita sembah Allah, kawan yang mengajar kita berhati malaikat bukan berhati syaitan iblis laknatullah.

Ramai manusia rosak di hari ini kerana terpengaruh dengan kawan.Asalnya tidak merokok,tidak menghisap dadah, ganja dan seumpamanya, akan tetapi pengaruh kawan yang jahat, akhirnya terjebak ke kancah yang keji.

Ramai manusia hari ini terutama dari kalangan remaja belia beliawanis, terjerat dengan pergaulan bebas, meminum minuman keras seperti arak, berjudi, bermain loteri, melihat blue filem dan akhirnya sanggup menggadai maruah diri. Ibarat kata pepatah Melayu "terlajak perahu boleh diundur, terlajak perbuatan buruk padahnya".Tidak ada gunanya lagi jika nasi sudah menjadi bubur. 
Akhirnya khayal dan rosak maruah diri,semuanya berpunca kerana tersalah pilih kawan dalam kehidupan seharian.

Alangkah bertuahnya jika kita pandai memilih kawan karib demi masa hadapan maruah diri.Di dunia kita terselamat, manakala di akhirat pula kita mendapat pandangan rahmat dari Allah.Oleh itu benar dan tepat sekalilah kata-kata hikmah dari Lukmanul Hakim kepada puteranya supaya pilihlah kawan yang baik, jujur serta yang beriman kepada Allah dan Rasulnya.

Kawan yang baik, jujur dan beriman tidak akan jadi duri dalam daging, tidak akan tikam kita dari belakang, jauh sekali untuk memerangkap kita agar kita terperangkap dengan kejahatan yang dirancangkan.

Oleh itu marilah kita berdoa kepada Allah Taala, agar kita dikurniakan, dipertemukan kawan yang baik, beriman, jujur sejujurnya.Kita akan bahagia dunia dan akhirat jika memperolehi kawan yang Allah redha kepadanya.Keredhaan Allah dan Rasulullah sangat penting dalam hidup seseorang.

Akhirnya marilah kita tadah tangan setinggi-tingginya berdoa kepada Tuhan cinta agung kita dengan doa "Ya Allah...Tuhan cinta agungku...pertemukanlah aku kawan atau sahabat yang Engkau redhai padanya agar aku juga Engkau redhai juga dengan berkatnya". 

Amin Ya Allah.       
   

No comments:

Post a Comment