web stats

Saturday 27 December 2014

BILA LANGIT MULA MENANGIS...




Wahai bumi.....
Telanlah air di atas dadamu.
Seraplah air masuk ke dalam dasar perutmu dan simpanlah ia ke dalam dasar bumimu yang paling dalam.

Bumi adalah makhluk Allah yang sangat taat dan patuh kepada Allah.Ia akan menakung air sebanyak-banyaknya dan sedalam-dalamnya di atas dadanya, jika itu arahan dari Allah.

Langit, bumi dan air apabila bergabung dan berpadu, maka akan tumbuhlah tumbuh-tumbuhan yang menghijau suburnya.Dengan kerjasama matahari dan udara, akan tumbuhlah pokok-pokok buah-buahan yang menghasilkan buah yang lazat,manis dan segar.Sangat memberi manfaat dan nikmat kepada manusia sepanjang zaman.



Akan tetapi terkini hasil gabungan langit, bumi dan air telah menakung air dengan begitu dahsyat jadinya .Bumi dipenuhi dengan air yang laju dan deras.Habis semua pokok-pokok dan tumbuh-tumbuhan musnah sama sekali, bahkan manusia dan binatang pun tenggelam hanyut lemas di dalamnya.
Begitulah sifat alam terkini.

Kini langit, bumi dan air bergabung, sepakat meranapkan apa saja yang ada di atas muka bumi ini.Bumi dan air telah dan sedang menyapu bersih bumi ini dari segalanya.

Taat sungguh langit yang menurunkan hujan tidak henti-henti curahannya,manakala bumi dan air pula bersatu melenyapkan segala jamadat di permukaan bumi.Begitulah hebatnya ketaatan langit,bumi dan air terhadap Tuhannya.

Tidak sedikit pun bumi, air dan langit belas kasihan di atas apa yang dimusnahkannya.Samada makhluk yang bernyawa atau tidak bernyawa semuanya hancur musnah.Itulah alam ciptaan Tuhan yang tidak pernah engkar pada perintah Tuhannya walaupun sesaat jua.




Bumi dan air bertindak dengan ganasnya menelan, mengunyah apa saja yang ada di atasnya.Bagaikan Malaikat Zabaniah sanggup menyeksa penghuni neraka dengan penyeksaan sedahsyat-dahsyatnya tanpa belas kasihan walaupun sedikit,bahkan setiap saat ditambahkan lagi azab dan penderitaan hukuman.Malaikat Zabaniah sanggup lakukan ini semua kerana taat pada perintah Allah.


Wahai langit......
Cukuplah....janganlah menangis lagi.....
Tolonglah.......atas nama Tuhan dan Nabi Muhammad SAW, hentikanlah air mata tangisanmu berbentuk air hujan yang mencurah-curah ke bumi.

Wahai langit....
Tolonglah.....bendung hujan dalam perutmu.Janganlah engkau memuntahkannya lagi ke bumi ini, KECUALI SEDIKIT CUMA SEBAGAI HUJAN RAHMAT.

Tidak termampu lagi penghuni bumi menanggungnya.Namun apakan daya...engkau wahai langit...hanyalah makhluk Allah jua yang mesti taat dan patuh pada perintah Allah.Begitulah juga halnya dengan langit,bumi dan air.


Engkau menangis yang bersangatan kerana kesalahan kami juga.Kami manusia yang digelar HAYAWANUN NAATIQ sangat membuat kerosakan yang melampau-lampau di atas bumi Allah ini.Manusia telah durhaka dan membuat maksiat semahu-mahunya di bawah naungan langitmu.Tidak peliklah engkau menangis ...wahai langit.

Bila langit mula menangis...maka tangisannya yang sangat hebat telah memenuhi bumi dengan air bah(banjir) atau tsunami yang amat mengerunkan.Kalau begitulah betapa taatnya langit,bumi dan air kepada Allah, maka apa yang mesti kita lakukan?.

Jawapannya kita hanya mampu berdoa, merintih, merayu hanya kepada Allah sahaja, supaya dihentikan hujan, di hentikan banjir yang dahsyat ini.Hanya Allah sahaja yang mampu memerintahkan langit, bumi dan air untuk bertindak mengikut kemahuan Allah Taala.

Oleh itu marilah kita bermunajat terus menerus ke Hadrat Allah Taala supaya disurutkan air,diredakan banjir,dipulihkan bencana alam bentuk banjir tsunami ini dengan segera.

Marilah kita shalat hajat dan merayu terus menerus kepada Tuhan cinta agung, agar musibah ini diangkat dan ditamatkan.

Ya Allah tolonglah.... kasihanilah kami yang sungguh tidak berdaya dan amat lemah ini.Kami bertaubat dan berserah diri kepadaMu.
Ya Allah.....Ampunkan segala ketelanjuran dan dosa-dosa kami Ya Allah.

TUBNAILALLAH.....

Amin Ya Allah.
      

No comments:

Post a Comment