web stats

Saturday 23 August 2014

Merempit gejala sosial yang merosakkan

 
Penggunaan istilah Mat Rempit 
atau samseng jalanan bukanlah satu istilah yang patut dibangga-banggakan, 
akan tetapi patut malu dan rasa hina kerana istilah itu adalah maruah seseorang yang sudah dicemari. 

Satu istilah yang tidak bermoral di kalangan belia negara kita.
Mat Rempit adalah istilah penunggang motosikal yang terlibat dalam perlumbaan haram. 

Biasanya Mat Rempit menggunakan motor kapcai atau skuter. Ianya satu gejala sosial remaja Malaysia terkini. 

Mat Rempit biasanya berkumpulan dan akan berlumba-lumba di tengah-tengah kota pada malam hari di hujung minggu, kadang-kadang bersama Mat Rempit ada Minah Rempit sebagai teman wanita mereka. 


Kebanyakkan motosikal Mat Rempit telah diubah suai dengan begitu banyak, hilang keaslian sebuah motosikal yang dijual di pasaran. 

Dianggarkan di Malaysia terdapat kira-kira 200,000 Mat Rempit. Mereka beraksi gila-gila, biasanya waktu senja masa waktu shalat Maghrib berkumandang atau waktu malam yang sepi,mereka menunggang motosikal dengan berbagai-bagai cara dan teknik. 

Ada yang teknik seperti berbaring, berdiri , separuh duduk,yang bagaikan hendak terbang,yang hendak tiru superman, ada yang kaki ke atas, tangan bersilang dengan kaki bersilang dan macam-macam aksi yang merbahaya lagi. 




Mereka bangga untuk digelar juara atau wira di jalanan, walaupun terpaksa mengorbankan nyawa. Jalan yang berliku dan berbahaya adalah suasana yang paling mereka suka. Suka kepada cabaran yang mencabar. 

Kadang-kadang mereka menunggang motosikal melawan arus jalan. Sanggup mati katak dan sanggup putus kepala demi kepuasan . 

Sanggup berlumba walaupun bahaya.Mereka rasa diri mereka terdiri daripada golongan yang macho dan berani mati. 
 Apa punca wujudnya Mat Rempit? 

1.Perasaa ingin mencuba 

2.Tiada kawalan dari ibu bapa atau penjaga  

3.Tidak memperolehi kasih sayang sepenuhnya dari keluarga 

4.Pengaruh kawan-kawan sekeliling 

5.Mengisi masa lapang 

6.Mendapatkan habuan atau ganjaran sesama mereka seperti ada pertaruhan bagi yang menang atau yang dapat mengalahkan pihak lawan 

7.Pengaruh filem-filem Barat atau sebagainya 

8.Pengambilan dadah dan alkohol yang berleluasa dan berlebihan. 

9.Terlibat dengan kegiatan gangster 

10.Kurang didikan agama sedari kecil 

11.Tidak takut Allah dan tidak cinta Rasul adalah punca utama wujudnya kumpulan Mat Rempit. 

Jalan penyelesaian budaya sosial ini ialah usahakan mereka mendapat didikan sedari awal, ibarat melentur buluh biarlah dari rebungnya. 

Ibu bapa bertanggung jawab penuh dalam memberi pengisian jiwa kepada anak-anak mereka. 


Ketengahkan ilmu tauhid, tasauf kepada anak-anak dari sedari kecil lagi. Supaya mereka takut Allah, cinta Nabi, rindukan alam akhirat, takut azab kubur, takut neraka, rindukan syurga . 

Apabila rasa-rasa keTuhanan bertapak di dalam hati maka sayugianyalah hati akan subur, hati atau roh hidup. Hati tidak akan senang dengan perbuatan yang melalaikan . 

Hati akan mengajak anggota pancaindera untuk tunduk kepada Allah dan akur kepada suruhan Nabi Muhammad SAW. Justeru itu gejala sosial akan dapat ditangani dan diatasi. 

Undang-undang dunia tidak akan mampu menangani masalah Mat Rempit. Mereka bukan makan saman pun. Polis traffik pun mereka boleh langgar dan rempuh. Berapa ramai polis traffik menjadi mangsa korban mereka. 

Penjara atau lokap pun bukan memberi kesan apa-apa pada hati mereka. Setelah keluar dari penjara, jil atau lokap lagi mereka mengganas, berdendam dengan pihak-pihak keselamatan jalan raya. 

Mereka akan menjadi samseng jalan raya yang lagi berganda persennya berbanding sebelumnya. 
Takut Allah, cintai Rasul serta gerunkan alam kubur, alam barzakh, alam akhirat sangat membantu Mat Rempit berubah dan insaf. 

Peranan ibu bapa hendaklah banyak berdoa supaya Allah lahirkan mereka anak-anak yang soleh solehah dari alam roh lagi ertinya dari dalam kandungan lagi ibu bapa hendaklah berdoa kepada Allah, lahirlah si anak yang taat , beriman dan bertaqwa . 


InsyaAllah dengan berkat doa dari ibu bapa , akan lahirlah generasi solafus soleh yang mengharumkan nama baik agama, bangsa dan negara. 

Amin Ya Allah.

http://umusayyidah.blogspot.com/p/rawatan-alternatif-islam-nuril-anwar.html?m=1

No comments:

Post a Comment