web stats

Saturday 23 August 2014

Akibat merempit, nyawa melayang




Hari ini anak-anak muda, belia remaja, suka sangat merempit. 
Menunggang motosikal laju-laju sambil membonceng awek di belakang, beraksi sakan di jalan-jalan raya, seolah-olah dunia ini ana yang punya.. 


Tunjuk power dan handal di celah-celah lori dan treller serta kenderaan-kenderaan lainnya di jalan raya. Sikap merempit ini sangat membahayakan diri Mat rempit dan Minah rempit, juga sangat membahayakan nyawa orang lain di jalan raya.Pecut motorsikal bagaikan kilat lajunya.

Aduh!.... Tidak sayang nyawa betullah kumpulan ini. 

Apa hendak jadi anak-anak muda zaman ini,minat sangat merempit, walaupun tidak ada faedah sedikit pun.Akan tetapi demi kepuasan nafsu mereka lakukan juga walaupun mereka tahu ianya sangat merbahaya.
                                     AKIBAT MEREMPIT  
Banyak terjadi kes-kes yang menyayat hati, ada yang terperosok di bawah lori, ada yang terburai isi perut dan berkecai daging di bawah perut treler dan lain-lain kenderaan yang besar-besar.

Ada yang terpelanting, terseret badan bersepai di jalanraya.
Mayat bergelimpangan di tengah-tengah jalan raya.Tidak kurang juga yang masuk hospital , cacat anggota sana sini akibat merempit.

Namun tidak insaf-insaf juga. Biasanya maut yang lebih ramai dari yang terselamat.Merempit satu amalan yang tidak wajar dan satu sikap yang amat bodoh.Jarang nyawa Mat rempit dapat diselamatkan sebab kemalangan yang berlaku semuanya dahsyat dan mengerikan. 





Biasanya Mat rempit mati di tempat kejadian.Tidak sempat mengucap walaupun satu kalimah,tidak tahulah bagaimana matinya di sisi Tuhan,apakah mati dalam iman atau sebaliknya.
Hanya Allah sahajalah yang Maha mengetahuinya.
Dari segi hukum adatnya mati kataklah namanya sebab dalam keadaan lupa Tuhan.Hati lalai dari mengingati Allah yang wajib disembah.  

Ada yang terputus kaki, ada yang badan terpotong-potong dan tercaing-caing, ada yang badan hancur lumat digilis kenderaan berat dan lain-lain keadaan yang mengerikan. 

Walaupun sudah banyak pengajaran namun kumpulan Mat rempit dan Minah rempit tetap tidak serik.walaupun sudah ramai Mat rempit dan Minah rempit (MATI KATAK) di jalan raya namun belum memberi keinsafan kepada yang tinggal,maseh juga mahu merempit semahu-mahunya. 

Ada yang leher dan tangan terputus, mata tersembol keluar , bebola mata tercampak di jalan raya tergolek-golek, amat menyayat hati namun Mat rempit tetap tidak lupus, makin ramai anak-anak muda suka merempit. 

Bermacam-macam aksi gila dilakukan oleh Mat rempit.Seronok-seronok akhirnya jadi tragedi yang menyebabkan ibu ayah separuh gila mendengar khabar anak-anak muda mereka tersungkur di jalan-jalan raya. 



Inginku berpesan kepadamu wahai sekalian Mat rempit dan Minah rempit, ambillah pengajaran dari apa yang telah terjadi kepada kawan-kawan kalian yang sebelum ini menemui ajal maut dengan begitu dahsyat dan mengerikan. 


Sayangilah nyawa anda , sebelum terlambat, insafilah .
Tinggalkanlah kerja-kerja yang tidak memberi faedah kepada diri dan keluarga serta negara.


Semoga kalian wahai Mat rempit dan Minah rempit dianugerahkan hidayah oleh Allah Taala . 

Amin Ya Allah. 

http://umusayyidah.blogspot.com/p/rawatan-alternatif-islam-nuril-anwar.html?m=1

No comments:

Post a Comment