web stats

Tuesday 6 May 2014

Hati Ini, Milik Allah


Hati seketul daging yang Allah ciptakan bagi setiap insan dan makhluk yang bernyawa. Hati tempat jatuhnya pandangan Allah, jika hati itu bersih. Ia juga tempat jatuhnya pandangan syaitan jika hati itu kotor.


Hati yang suci akan terpancarlah cahaya Nur Muhammad pada wajah dan peribadi seseorang. Hati yang gelap penuh dengan zulumat kegelapan dihiasi pula dengan hiasan nafsu syaitan yang jahat rakus, tamak haloba, hasad dengki, pemarah, pendendam dan lain-lain sifat terkeji. Maka rosaklah hati itu dari mendapat cahaya iman dan taqwa.


Hati yang suci murni milik Allah. Hati yang jahat milik syaitan dan nafsu. Hati yang bercahaya hanya Allah yang punya. Hati yang gelap gulita dengan mazmumah adalah hak nafsu dan syaitan.

Hati bagaikan raja dalam diri,baik hati baiklah anggota badan seluruhnya. Baik raja baiklah rakyat jelata dalam diri. Baik hati baiklah semuanya. Jahat hati jahatlah semuanya.



Sucikan hati dengan zikrullah. Murnikan hati dengan rindu Nabi cinta Allah. Putihkan hati dengan menyembah Allah yang Maha Esa. Jernihkan hati dengan air mata taubat yakni taubatan nasuha.

Gilapkan hati dengan bacaan Al Quran. Cahayakan hati dengan berselawat pada Nabi. Hati yang sejahtera akan selamat di akhirat kelak (Qalbun salim) Hati yang sejahtera akan membawa kita ke syurga Allah yang kekal lagi abadi
Jadikanlah hati ini milik Allah. 

Semoga ianya layak mendapat mardhotillah dan maghfirah Allah dunia akhirat.
Amin-Amin-Amin


No comments:

Post a Comment