web stats

Friday 30 May 2014

Allah sebaik-baik Pencatur



Benarlah dunia ini adalah atas percaturanMu. 
Semuanya Engkau yang mencaturnya. 

Terjadinya malam dan siang silih berganti Engkau Pencaturnya. Terjadinya hujan panas silih berganti Engkau Pencaturnya.
Terjadinya sebuah kematian Engkau juga Pencaturnya. 

Engkau mencatur kematian dikalangan hamba-hambaMu. Tidak kira pangkat darjat, kecil besar, tua muda, miskin kaya , ibu, anak atau ayah , bayi atau janin dalam kandungan, Engkau mencatur semuanya.



Engkau mampu mencatur kematian semua insan, makhluk ciptaanMu apabila masa dan ketikanya sudah tiba.

Engkau adalah Pencatur kepada alam semesta ini, Panas, kemarau, banjir ataupun salji, semuanya percaturanMu yang Maha Hebat.
Tiada siapa yang mampu menghalang percaturanMu. 

Walaupun manusia hari ini mempunyai teknologi yang paling canggih . Semuanya Terpaksa akur atas percaturanMu.

Engkau suburkan tanam-tanaman atau matikan tanaman,binatang ternakan Engkau biakkan atau engkau pupuskan. Itu semua hakMu dan percaturanMu.



Engkau mencatur suami isteri hidup bahagia atau bercerai berai.Engkau mencatur segala apa yang wujud di muka bumiMu ini.Semuanya dalam kekuasaanMu dan PercaturanMu.

Engkau pencatur alam ini, Jika Engkau perintahkan Tsunami, maka berlakulah thunami yang amat dahsyat, begitu juga jika Engkau perintahkan berlakunya gempa bumi, ribut taufan, letupan gunung berapi , tanah runtuh, bangunan hangus, kapalterbang hilang, kapal laut karam, kenderaan rempuh merempuh berlakunya kemalangan di jalan raya, di lautan di angkasa raya dan dimana sahaja.Semuanya Engkau yang lakukan.


Engkau pencatur pada segala jamadat yang ada di muka bumi ini. Engkau lakukan semuanya tanpa campurtangan manusia sedikit pun.

Kun kata Engkau maka fayakunlah jadinya. Begitulah engkau mencatur dunia ciptaanMu ini.

Wahai umat manusia sekaliannya.... Gerunlah dengan percaturan dari TuhanMu yang Maha Mencatur. Tuhan boleh catur apa sahaja yang Dia mahu, kerana Dia adalah Raja segala Raja.Dia adalah Pencatur yang Maha Hebat, tiada tandingan bagiNya.

Wahai Umat manusia sekaliannya.... Surrenderlah dengan kehebatan Allah yang Maha Mencatur . Dialah Pencatur hidup kita dunia akhirat. Menyerah dirilah kepadaNya adalah sebaik-baik dan sebijak-bijak keputusan dari seorang hamba.



Semoga kita redha atas percaturan Tuhan terhadap diri kita. Baik buruk apa yang berlaku di dunia ini,semuanya dalam pengetahuanNya dan dalam genggamanNya.

Terimalah apa sahaja yang Tuhan aturkan dalam kehidupan kita kerana Tuhan Maha Tahu apa yang Dia caturkan. 

Semuanya Dia punya. Kita pun Dia punya. Sebaik-baik hamba ciptaan Allah , pasrahkan dirinya untuk dicatur oleh Zat yang Maha Segala Maha.

No comments:

Post a Comment