web stats

Sunday 21 June 2015

Wahai nafsu!...tunduklah engkau sempena Ramadhan








Dalam bulan Ramadhan syaitan, jin-jin yang jahat, iblis laknatullah dirantai Allah supaya jangan mengganggu hamba Allah yang berpuasa dan beramal ibadah sepanjang Ramadhan.

Sungguhpun begitu Allah membebaskan nafsu untuk menggoda sesiapa sahaja yang tidak takut kepada Allah.


Nafsu diizinkan Allah untuk memperkudakan sesiapa sahaja yang lalai , leka, cinta dunia, takut mati dan tidak meletakkan Allah dan Nabi SAW dalam hatinya.

Katakanlah kepada nafsumu"wahai nafsu , tunduklah engkau kepada Allah sempena Ramadhan Al-Mubarak juga untuk hari-hari seterusnya".



Semoga nafsu yang jahat menjadi jinak dan akur dengan Allah. Nafsu yang tidak dididik memang sangat rakus dan ganas.
Nafsu yang tidak tunduk kepada Allah tetap akan meruntun manusia melakukan dosa dan maksiat walaupun di bulan yang mulia ini.

Nafsu ammarah tetap akan menggoda umat manusia melakukan kedurhakaan kepada Allah walaupun di bulan Ramadhan jin, syaitan, iblis sudah dibelenggu .



Manusia tetap melakukan kejahatan yang dahsyat kerana ikutkan hawa nafsu yang matanya buta dan tidak kenal Allah , nafsu yang sombong, bongkak dan angkuh ini sedaya upaya akan mengheret manusia tidak membesarkan Ramadhan, sukar untuk berpuasa , pelbagai alasan jika dituntut berpuasa.

Keluarlah macam-macam penyakit kononnya perut tidak boleh lapar, tidak boleh kosong , ada gastrik, sakit dalam perut dan lain-lain lagi alasan yang diada-adakan oleh nafsu.

Licitnya nafsu yang tidak bersekolah akan tetapi mampu mempermainkan manusia yang bersekolah dan berpelajaran tinggi.
Bahkan manusia yang ditipunya kononnya lebih cerdik dari nafsu kerana ada degree.

Rupanya nafsu lagi cerdik dari manusia walaupun nafsu tidak ada degree. Nafsu yang jahat akan menggoda umat Islam kalau kamu berpuasa, berbuka nanti kamu makan sepuas-puasnya, Qada' yang tidak dapat makan seharian.

Akhirnya sibuk dengan makan minum terlajak waktu untuk shalat. Kembung perut penuh dengan makanan macam ular sawa
kekenyangan kerana baru lepas menelan seekor kambing atau manusia dan sebagainya.



Bila berbuka banyak sangat makan itu dan ini, akhirnya terlena sakan, terawih entah ke mana, shalat fardhu entah ke mana, lebih-lebih lagi mengaji tadarus pun terabai sama sekali.
Begitulah nafsu memainkan peranannya.

Diselekuh mana sekalipun nafsu akan terus menggoda umat Nabi Muhammad SAW kerana memang peranan nafsu ammarah mengajak manusia melakukan kejahatan.

Bagi mereka yang sudah mampu mengekang nafsunya ketahap yang terpuji maka bulan yang mulia ini sangatlah memberi keberuntungan yang besar kepada para solafussoleh dan para muqarrabin.



Nafsu peringkat nafsul mutmainnah ke atas adalah nafsu yang sudah kenal Allah , sudah jinak dan tenang. Nafsu yang boleh mengajak manusia berbuat baik dan taatkan Allah.
Nafsu inilah yang selamat dari terjun ke neraka Allah.Berbahagialah bagi mereka yang sudah dianugerahkan Allah nafsul mutmainnah.Selamat dunia dan akhirat.

Amin Ya Allah


http://umusayyidah.blogspot.com/2015/06/biskut-raya-untuk-tempahan-0135107313.html

No comments:

Post a Comment