web stats

Sunday 21 June 2015

Bacalah Al Quran di bulan Ramadhan




Kalamullah (Al-Quran), Tuhan turunkan sebagai panduan kepada umat Nabi Muhammad SAW.Nabi Muhammad Nabi yang terakhir dan Nabi penutup bagi sekalian para Nabi dan Rasul.




Maka mukjizat terbesar Nabi Muhammad SAW ialah Al-Quranul Karim. Allah wahyukan kepada Baginda Rasulullah SAW Kalamullah sebagai satu pengiktirafan Allah terhadap Baginda Rasul adalah Nabi akhir zaman yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan yang sangat hebat dengan adanya Al-Quran sebagai khazanah untuk Baginda Rasul kepada Umatnya.


Melalui Kitabullah inilah Baginda menyeru umatnya agar jadikan Al-Quran sebagai pedoman hidup sepanjang zaman.Sesiapa yang merujuk Al-Quran dalam hidupnya, maka hidupnya akan terpimpin dan dalam rahmat Allah yang berpanjangan.

Al-Quran bukan diminta di simpan di rumah, di dalam almari, di rak-rak buku, di atas meja atau di mana sahaja akan tetapi ianya hendaklah dibaca, dihayati, ditadaruskan lebih-lebih lagi di bulan Ramadhan yang mulia dari seribu bulan ini.


Besarnya pahala, ganjaran dan keberkatan membaca Al-Quran, lebih-lebih lagi di bulan puasa ini.Sesiapa yang menjadikan Al-Quran sebagai basahan bibirnya, teman hidupnya maka di dalam kubur nanti Al-Quran akan datang kepadanya, menemaninya dan meneranginya di dalam kubur.

Cahaya Al-Quran akan mencahayakan kuburnya.Kubur tidak gelap lagi, bahkan kubur akan terang benderang dengan cahaya Al-Quran. Tidak mahukah kubur kita bercahaya dengan cahaya Al-quranul Karim?.


Orang yang rajin membaca Al-Quran bahkan menghafal Al-Quran, sesungguhnya jasadnya tidak hancur.Allah pelihara sepertimana Allah pelihara Al-Quran. Bertuahnya, beruntungnya sesiapa diberi hidayah sepanjang Ramadhan ini ghairah dan kusyuk bertadarus, mengaji atau membaca Al-Quran.

Semuga di akhirat nanti Al-Quran akan menjadi saksi di hadapan Allah bahawa kita termasuk golongan orang-orang yang memuliakan Al-Quran dan mempraktikkan apa yang terkandung di dalamnya.

Dengan membaca Al-Quran hati akan tenang . 
Hati akan terhubung dengan Allah Taala.
Hati akan lunak, hati akan mendapat pimpinan dari Allah Taala.Hidup penuh dengan keberkatan dunia dan akhirat.

http://umusayyidah.blogspot.com/2015/06/biskut-raya-untuk-tempahan-0135107313.html

No comments:

Post a Comment