web stats

Sunday 21 June 2015

(siri 1) Puasa hakiki takutkan Allah dan rindukan Rasulullah SAW



Untuk memperolehi anugerah Allah ke dalam hati kita supaya dapat perasaan takutkan Allah dan rindukan Baginda Rasulullah,, kita mestilah berhempas pulas, bersungguh-sungguh menagih janji dari Tuhan itu. 

Sepatutnya dalam bulan Ramadhan yang mulia ini, bulan yang penuh keberkatan dan pengampunan Allah ini, kita manfaatkan sungguh-sungguh dengan memperbanyakkan ibadah kepada Allah. Berilah banyak masa untuk Allah dan Rasulullah SAW secukup-cukupnya.

Memperbanyakkan wirid zikir , bacaan Al Quran diganda-gandakan dari sebelumnya. Membaca ayat-ayat suci Al Quran (Kalamullah) ini dapat menambahkan taqwa kita kepada Allah Taala. Hati akan tenang ,lunak dan dimurnikan, disucikan, ditingkatkan dari tahap ke tahap yang Allah kehendaki..


Firman Allah Taala maksudnya,
" wahai orang-orang yang beriman maka berpuasa lah kamu seperti orang-orang sebelum kamu, mudah-mudahan kamu akan menjadi orang yang bertaqwa".

Menurut ayat di atas dengan puasa yang dihayati lahir dan batinnya, kita diberi jaminan oleh Allah dapat menjadi orang yang bertaqwa.
Taqwa yang dimaksudkan di sini ialah hati yang dapat merasakan Tuhan Maha tinggi yakni rasa takutkan Allah dan rindukan Rasulullah SAW.



Hati yang rasa sentiasa diawasi oleh Allah.
Hati yang takut untuk durhaka kepada Allah.
Hati yang takut melakukan dosa dan maksiat kepada Allah.
Hati yang takut jika mati dalam suk'ul khaatimah.
Hati yang takut Allah murka kepadanya.

Hati yang sentiasa merindui baginda Nabi juga adalah Taqwa. Kenapa perlu kita rindukan Nabi?.
Nabi kita sangat sayang kepada kita.
Sebelum Nabi kita wafat, baginda menyebut ummati...
ummati... ummati...
Maknanya umatku... umatku... umatku....
Membuktikan Nabi sangat sayang kepada umatnya yakni kita.

Nabi merayu kepada Allah supaya sakit sakaratul maut sekalian umatnya biarlah Nabi tanggung,
akan tetapi Allah tidak dapat perkenankan hajat, hasrat dan permintaan Nabi in, kerana sakit waktu sakaratul maut adalah habuan setiap hamba,
bergantung kepada amalan baik buruk yang dilakukan.


Semua hamba Allah mesti merasa sakit sakaratul maut walaupun mereka beriman , tetap akan merasa sakitnya waktu sakaratul maut, cuma orang yang beriman Allah perintahkan malaikat maut mencabut nyawanya sehalus cabutan dengan penuh lemah lembut dan tertib.

Namun itu pun tetap akan merasa sakitnya sakaratul maut bagaikan tetakan 300 ratus mata pedang yang terkena kepada tubuh badan si hamba.

Cuba bayangkanlah jika malaikat maut mencabut nyawa si hamba dengan menyentaknya kerana banyaknya dosa dan kedurhakaan si hamba kepada Allah.

Aduh!.... azabnya.... 
Aduh!... sakitnya... 
Aduh!... pedihnya... 

Atas dasar itulah ada yang mati mata terbeliak dan macam-macam keadaan yang menyayat hati. 

Maka kita pun sepatutnya bertambah-tambah rindu dengan Nabi dan bercucuran air mata merindui akan Nabi kita yang banyak berkorban untuk umatnya. 

Rasulullah SAW kalau shalat sampai bengkak-bengkak kaki sebab merasakan dirinya adalah hamba kepada Tuhan.



Nabi rasa sangat bersyukur kepada Tuhan,walaupun baginda seorang Nabi namun tetap melakukan ibadah sehingga bengkak-bengkak kaki dan pecah-pecah lututnya kerana banyak bersujud dan sembahyang kepada Tuhannya . Hebatnya rasa kehambaan baginda.

Tidakkah kita rasa bangga bernabikan baginda Rasul?. Yang sangatlah taat kepada Allah dan yang sangatlah sayang dan kasih kepada umatnya?

Bersambung........

http://umusayyidah.blogspot.com/2015/06/biskut-raya-untuk-tempahan-0135107313.html

No comments:

Post a Comment