web stats

Sunday 21 June 2015

(siri 2) Puasa hakiki takutkan Allah dan rindukan Rasulullah SAW



Betapa mulianya Nabi kita sehinggakan Allah kepilkan nama Baginda dalam syahadah.Tidak sah Islam dan iman seseorang jika mengucap dua kalimah syahadah tanpa menyebut nama Nabi besar junjungan Muhammad SAW.


Sebesar ini Allah angkat darjat Nabi kita yang mulia itu.Seistemewa ini Allah letakkan Nabi kita , tidakkah kita rasa bangga adanya seorang Nabi yang sehebat ini bersama kita selaku umatnya?.

Malangnya jika kita tidak rasa sayang, rindu, kasih kepada Nabi Muhammad SAW yang digelar habibullah (kekasih Allah) itu.
Dengan mengasihi, merindui, menyintai Nabi Habibullah ini kita juga akan mendapat sebesar-besar berkat, nikmat yakni akan memperolehi syafaat kubra dari Nabi kita.



Tidakkah kita teringin memperolehi syafaat kubra dari seorang Nabi yang Allah sangat sayang kepadanya itu?.
Dengan memperolehi syafaat kubra dari Nabi Muhammad SAW bererti jalan keselamatan untuk kita dunia dan akhirat.

Bodohlah jika kita sebagai umat Nabi Muhammad akan tetapi tidak mengharapkan keselamatan dari Baginda Rasul yang sangat mulia itu.

Amat ruginya bagi umat Nabi Muhammad di akhir zaman jika kita tidak mensyukuri nikmat punyai seorang Nabi yang sangat mulia dan penuh keberkatan ini.
Seluruh para nabi dan rasul pun amat mengharap syafaat kubra dari Nabi Junjungan besar Rasulullah SAW di akhirat kelak.
Betapa hebatnya Nabi akhir zaman ini. 



Melalui kebesaran dan kemulian Baginda Rasul inilah terciptanya alam ini dengan Nur Muhammad.Besarnya jasa baginda kepada kita selaku umatnya. Nabi Muhammad SAW adalah pesuruh Allah. Sesiapa yang menyintai dan merindui pesuruh Allah ini, maka dia juga akan dikasihi Allah.

Bulan yang penuh dengan keberkatan dan keampunan daripada Allah ini, maka kita hendaklah sungguh-sungguh ambil keberkatannya dan dapat hati yang takutkan Allah.
Ini suatu tawaran daripada Allah. Kita kena ambil peluang tawaran ini dan kalau kita tidak ambil peduli akan tawaran istemewa ini, maka rugilah kita serugi-rugi makhluk di alam fana ini..

Kita kena taubat sungguh-sungguh dibulan Ramadhan ini.
Semoga dengan taubat nasuha ini, maka nanti Allah akan hadiahkan kita hati hamba sebenar-benar hamba dan hati yang takutkan Allah rindukan Rasulullah SAW.

Hanya Allah sahaja yang mampu menganugerahkan hati taqwa ini kepada hamba-hambaNya.. Menangislah bersungguh-sungguh semoga Allah akan ampunkan kita. Bangunlah di tengah malam hari dan bercakap-cakaplah dengan Raja segala Raja ini.

Tagihlah sebesar-besar keberkatan dan keampunan sepanjang sebulan Ramadhan yang berkat ini. Kita mesti ambil bulan Ramadhan ini untuk dapat rasa takutkan Allah dan rindukan Nabi.
Masalah kita ini sepatutnya membuatkan kita menangis dan tidak lena tidur malam mengenangkan betapa menggunungnya dosa-dosa kita kepada Allah dan RasulNya.

Mesti ada dosa yang menjadi hijab kiranya sepanjang Ramadhan ini kita tidak dapat merasakan secebis rasa takut kepada Allah yang Maha Perkasa itu.

Kita mesti taubat sungguh-sungguh jika hal ini berlaku .
Tidakkah kita takut akan kekuasaan Allah dan kehebatan Allah boleh lakukan apa sahaja terhadap kita yang amat kerdil ini?.
Oleh itu marilah kita memanggil-manggil Nabi kita dengan berselawat ke atasnya. 
Semoga berkat Nabi Muhammad SAW, kita akan dianugerahkan hati hamba sehamba-hambanya.

Amin Ya Allah.


http://umusayyidah.blogspot.com/2015/06/biskut-raya-untuk-tempahan-0135107313.html

No comments:

Post a Comment