web stats

Tuesday 28 July 2015

Amal jariah penebus dosa




Beramal jariahlah untuk kebahagiaan di alam sana. Doa anak yang soleh, ilmu yang manfaat disampaikan ,sedekah dan amal jariah yang dilaksanakan adalah saham akhirat yang Allah pandang dan redha.


Allah sangat sayang dan suka kepada hamba-hambaNya yang suka beramal jariah, bersedekah, mengeluarkan zakat, menginfaqkan hartanya di jalan Allah atau membantu asnaf zakat yang  8 golongan tersebut seperti membantu anak-anak yatim,fakir miskin,orang-orang yang berhutang piutang dan tiada kemampuan membayar hutang-hutangnya,orang yang menuntut ilmu di jalan Allah yakni ilmu yang bermanfaat bukan ilmu yang melalaikan,golongan muallaf,ibu tunggal,OKU,warga emas dan lain-lain yang patut dibantu. 
 

  

Amal jariah yang dihulurkan akan berpanjangan selagi apa yang kita infaqkan atau wakafkan itu digunakan atau diterima.Orang yang beramal jariah kuburnya cerah, luas serta mendapat rahmat Allah yang sangat hebat.Ganjaran pahalanya tidak terhitung.Allah sahajalah yang Maha Mengetahuinya.

Amal-amal jariahnya akan menampung beratkan timbangan Al-Mizan (neraca ) di akhirat kelak.Beramal jariahlah kerana dengan ini kita akan terhindar dari muflis di akhirat nanti.




Amal jariah satu amalan yang sangat mulia. Boleh meraih taqwa melalui amalan suka bersedekah, suka membantu orang susah, suka menghiburkan anak-anak yatim , fakir miskin dan mereka yang malang.


Hiburkan hati mereka yang malang nanti Allah akan hiburkan kita dunia dan akhirat. Tidak rugi kita menjadi pemurah, dermawan kerana Allah suka orang yang pemurah dan dermawan.
Rezeki berkat, hidup berkat dan mendapat kasih sayang Allah dan Baginda Rasulullah SAW.Baginda Rasul dan para sahabat pemurahnya mereka bagaikan angin kencang.


Harta, kekayaan duniawi, wang ringgit hanya di tangan tidak di hati mereka. Sebab itu mudah dibahagi-bahagi.Mereka tidak sesekali cinta dunia dan menggenggam dunia di hati akan tetapi dunia diagih-agihkan dan dibahagi-bahagikan.


Jika kita bersyukur dengan rezeki, Allah akan tambah lagi berganda-ganda dari sumber yang tidak diduga.Untuk membuktikan kita bersyukur dengan anugerah rezeki, beramal jariahlah walaupun sedikit.

Allah bukan nilai banyak sedikitnya amalan amal jariah kita akan tetapi Allah nilai seikhlas mana kita dalam memberi . Semoga kita termasuk ke dalam golongan hamba-hamba Allah yang pandai bersyukur dan pemurah .

Amin Ya Allah.

No comments:

Post a Comment