web stats

Thursday 27 November 2014

I WANT TO TOUCH ANAK YATIM


I want to touch the orphans (Anak yatim).

Begitulah bunyinya tajuk kali ini.Mengasihi, menyayangi anak yatim sangat besar ganjaran pahalanya di sisi Allah juga Rasulullah SAW.

Anak Yatim ialah anak yang belum baligh tetapi sudah kehilangan atau kematian ibu atau ayahnya.
Bagi orang yang sudah dewasa walaupun sudah kematian ibu ayahnya tidak lagi digelar anak yatim kerana mereka sudah mampu menyara serta menjaga diri sendiri.



Islam menuntut umat manusia supaya melakukan hubungan baik dengan anak yatim, memberi perlindungan, pendidikan, tunjuk ajar serta bimbingan agama dan memberi hak-hak mereka.

Sabda baginda Rasulullah SAW bermaksud,
"Aku dan orang-orang yang memelihara anak yatim adalah di dalam syurga seperti ini....sambil Baginda menunjukkan kedua jarinya yakni jari telunjuk dan jari tengah yang dirapatkannya, umpama rapatnya jari telunjuk dengan jari tengah, duduk bersama-sama Nabi di dalam syurga".
Riwayat Al-Bukhari.



Sabda Baginda SAW lagi yang membawa maksud:-
"Kalau seseorang itu berjumpa dengan anak yatim, kemudian dengan hati yang ikhlas dia menyapu tangan pada kepala anak yatim, perbuatan itu sangat-sangat disukai Allah".

Ertinya bagi sesiapa yang mengusap kepala anak yatim dan melindungi anak yatim, ianya sangat dimuliakan Allah.Eloklah program "I Want To Touch Anak Yatim " dikembang luaskan oleh mana-mana pehak yang berkemampuan dan ada rezeki lebih.

Sabda Baginda Nabi yang bermaksud,
Demi Allah yang mengutuskan aku dengan hak,Allah tidak akan menyeksa orang yang mengasihi dan menyayangi anak yatim, berbicara lunak dengannya dan mengasihinya".
At-Tabrani.


Allah sangat suka dan sayang kepada orang yang mengasihi anak yatim.Sebagai hujahnya lihatlah Allah berfirman yang bermaksud:-
"Oleh sebab itu....maka anak yatim jangan kamu hinakan".
Surah Adh-Dhuha ayat 9.

Firman Allah lagi membawa maksud :-
" Tahukah engkau...orang yang mendustakan agama,iaitu orang yang menengking anak yatim atau menindas dan berlaku zalim terhadap anak yatim".
Surah Al-Maauun.

Anak yatim mesti dibela, bukan disia-siakan.Ini adalah amanah dari Allah kepada umat manusia yang berkemampuan.
Bagi yang tidak mampu, berdoa dan berkelakuan baik terhadap anak yatim itupun sudah cukup besar dan memadai.Lakukanlah apa sahaja mengikut kemampuan kita.Allah Maha Mengetahui niat baik hamba-hambaNya.


Marilah kita perjuangkan konsep dan agenda program (I WANT TO TOUCH ANAK YATIM) tidak kira di mana kita berada.Semoga di akhirat nanti Allah sudi menyentuh kita dengan Rahmat dan Kasih SayangNya.

Amin Ya Allah.

No comments:

Post a Comment