web stats

Friday 25 July 2014

Ramadhan jangan pergi...


Wahai Ramadhan!... Beberapa detik lagi Ramadhan akan pergi Meninggalkan kita semua dalam kenangan yang penuh makna.


Ramadhan yang penuh berkat akan hilang dan akan muncul kembali pada tahun hadapan. Lamanya untuk bertemu kmbali. Apakah sempat atau tidak untuk bertemu Ramadhan lagi?.




Ya Allah !... Sayu dan pilunya hati ini. Sedihnya perasaan ini, Untuk berpisah dengan mu wahai Ramadhan. Bulan mu banyak memberi keinsafan kepada seluruh umat Islam yang direzekikan Mendapat hidayah dan pimpinan hati dari Allah.





Ramadhan pergi Syawal pula menjelma. Syawal adalah bulan kemenangan bagi orang-orang yang bertaqwa sepanjang Ramadhan.
Syawal bulan kemerdekaan jiwa bagi mereka yang bersungguh-sungguh berpuasa sepanjang Ramadhan. Syawal bulan kegembiraan bagi mereka yang berhempas pulas bermujahadah menahan lapar dan dahaga sepanjang Ramadhan.



Syawal bulan umat Islam yang berjaya dalam puasanya untuk menyambut hari raya. Syawal bulan bermaaf-maafan sesama insan. Segala sengketa mohon diampuni sepanjang Syawal tiba.



Syawal bulan semua umat Islam berkasih sayang , bulan umat Islam buang yang keroh ambil yang jernih . Bulan Syawal bulan semua insan menjamu juadah berhari raya, bulan fakir miskin kaya sama sahaja bergembira penuh riang ria.


Syawal bulan hiburan bagi semua insan lebih-lebih lagi mereka yang menjiwai puasa dengan puasa hati. Maka layaklah mereka berhari raya dengan hati yang penuh ceria dan bahagia.



Begitulah Maha Baiknya Allah, diperintahkan hambaNya berpuasa selepas itu diberinya hiburan seisi keluarga dengan adanya hari raya. Maha Adilnya Allah terhadap hamba-hambaNya . Terima kasih Tuhan di atas segala kebaikanMu itu.


No comments:

Post a Comment