web stats

Friday 25 July 2014

Duit ibarat ular yang membelit sangat berbisa

 

 Ada orang kata duit adalah segala-galanya.Betul ke duit adalah segala-galanya. Kalau ada duit tetapi tiada iman dalam hati boleh bahagia ke?.

Kalau ada duit tiada Tuhan dalam hati boleh tenang ke? Kalau ada duit tiada Nabi dalam hati boleh aman ke hidup kita?.
Kalau ada duit akan tetapi ramai musuh , apakah duit segala-galanya? Kalau ada duit hilang pancaindera sebab kemalangan atau apa-apa musibah, adakah duit masih segala-galanya?



Kalau ada duit anak isteri buat perangai, buat ragam, buat kerenah, rumah tangga kucar kacir, tiada kebahagiaan, keceriaan , kerukunan , apakah duit segala-galanya?
Kalau ada duit banyak, suami main kayu 3 , ada perempuan simpanan , apakah duit masih segala-galanya?.
Kenapa orang-orang kaya, jutawan, ternama, glamour, ramai peminat seluruh dunia, akan tetapi hidupnya murung, tidak ceria bahkan ada yang sakit jiwa, mungkin ada yang bunuh diri.Adakah duit segala-galanya?.



Sebenarnya duit bukan segala-galanya. Para nabi para rasul, para muqarrabin, para muttaqin, para solafussoleh, para auliyaullah, dan para mukmin sebenarnya cukup dengan Allah dalam hidup mereka.
Duit hanya sekadar keperluan hidup sampingan, yang penting Allah dan Rasulullah dalam hati. Bila ada Allah dan Rasulullah dalam hati, ketenangan jiwa lebih dari segala-galanya,bukan duit segala-galanya. Ketenangan jiwa tidak boleh dibeli oleh duit walaupun berjuta, berbillion banyaknya.



Hati yang tenang adalah segala-galanya walaupun hidup ala kadar, tidak kaya tidak terlalu miskin. Tanpa duit yang banyak kalau ada Allah dan Rasulullah SAW dalam hati, hidup akan habagia, tenang, aman damai dan ceria.


Duit bagaikan ular yang berbisa dan akan mematuk siapa sahaja yang gilakan duit tanpa meletakkan Allah dalam hati.Duit ibarat ular yang bahaya akan membelit sesiapa sahaja yang meletakkan duit segala-galanya dalam hidupnya.



Duit tidak bersekolah tetapi duit sangat bijak dan licik menipu dan menggelicik orang cerdik pandai yang yang ada degree berjela-jela samada degree dalam negeri atau pun luar negara. Duit lagi bijak dari orang yang bijak.Duit lagi pandai dari para ilmuan yang bijak pandai.


Duit mampu memporak perandakan sesama manusia. Ibu bapa dengan anak-anak pun boleh bertelagah pasal duit. Suami isteri boleh bertengkar pasal duit. Sahabat handai , saudara mara, jiran setaman atau sekampung boleh saman menyaman pasal duit, adek beradek boleh bergaduh, bertumbuk pasal duit lebih-lebih lagi pasal harta pusaka dan wasiat.


Bahkan kerana duit syarikat boleh gongcang, boleh muflis kerana berlakunya pecah amanah dan ketidak jujuran rakan kongsi, staf-staf atau team sepejabat.


Duit punya hal, kawan baik pun boleh menuduh sesama sendiri, boleh berlaku fitnah memfitnah sesama umat Islam.memang benarlah duit ini membelit sesiapa sahaja .


Kerana duit orang boleh berbunuh-bunuhan sesama sendiri.Kawan rapat pun boleh terzalimi kerana duit.Duit boleh membawa manusia lupa diri, lupa Tuhan, lupa keturunan dan darah daging. Duit boleh menyebabkan seseorang masuk penjara, terlibat dengan jenayah, rompakan dan lain-lain. Ada yang menggunakan ilmu hitam (pukau) dan ada yang terpaksa berdepan dengan tali gantung.



Semua duit punya pasal , semuanya tersasar dari menuju jalan yang diredhai. Duit boleh menyebabkan orang sanggup jual dadah, sanggup menjadi pengedar ganja, heroin, dadah dan seumpamanya.
Lebih dahsyat lagi kerana duit ada yang rela menjual maruah diri. Adoy duit...duit...duit. Memang benarlah duit ibarat ular yang membelit dan mematuk siapa sahaja.


Oleh itu untuk selamatkan diri dari bahaya duit , letakkan cinta akhirat dalam hati bukan cinta dunia. Letakkan cinta alam kubur dan dan alam barzakh lebih dari cintakan harta yang tidak boleh menyelamatkan kita dari kemurkaan Allah.



Banyak duit boleh dalam Islam akan tetapi infaqkanlah ke jalan yang Allah redhai.Bersedekah , beramal jariah dan keluarkanlah zakat harta dan zakat fitrah untuk diri dan keluarga.
Mohonlah kepada Allah agar kita semua terselamat dari tipuan dunia yang menipu daya ini.Semoga kita mati dalam iman dan Islam.
Amin Ya Allah.

No comments:

Post a Comment