web stats

Monday 21 July 2014

Kekuasaan Allah mengatasi segala kuasa




Tiada kuasa lain yang mampu mengatasi kuasa Allah.
Kuasa Allah mengatasi segala kuasa yang ada dalam dunia ini.


Walaupun manusia cuba untuk menandingi kekuasaan Allah namun kuasa Allah lebih hebat dan tiada tandingan bagiNya.
Sebagai bukti kekuasaan Allah, ulat dalam batu pun boleh hidup.


Sebagai buktinya lagi, apa yang berlaku di Gaza , seorang kanak-kanak tertimbus di dalam tanah yang penuh dengan batu bata kerana rumahnya dibom oleh rejim zionis Israel, akhirnya dapat diselamatkan.


Sepatutnya dari segi hukum adatnya kanak-kanak tersebut boleh mati tertimbus atau boleh hancur tubuh badannya kerana hentakan batu bata dan timbunan tanah , atau paling tidak tentu sikecil itu cedera yang parah, atau patah retah tulang-belulangnya atau luka di sana sini anggota tubuh badannya.



Akan tetapi Allah ingin menunjukkan kekuasaanNya agar semua hamba-hambaNya mengambil pengajaran dan iktibar serta tunduk kepadaNya.
Allah yang Maha hebat telah melindungi sikecil itu dari segala mala petaka tersebut.
Sikecil itu tidak mati bahkan tidak tercedera walaupun sedikit.



Inilah keajaiban yang Allah perlihatkan di bumi Palestin yang sedang menanggung derita, sengsara, kesusahan yang teramat sangat atas peristiwa malang dan ujian berat yang sedang menimpa mereka.Kita juga turut merasa kepedihan dan kedukaan mereka yang sedang dalam penderitaan ini.




Syahidlah bagi mereka yang sudah pergi kembali menemui Tuhannya. Memang sedih, sayu, pilu menatapi peristiwa pahit ini namun apakan daya, kita tiada daya upaya.


Hanya yang mampu kita lakukan terus berdoa, munajat, rintihan dan Al Fatehah buat saudara-saudara se Islam di bumi Gaza.
Setiap apa yang terjadi adalah kuasa Allah.
Tanpa izinNya tidak akan berlaku. Apa yang terjadi adalah tanda kebesaran Allah yang Maha Besar.
Allah mahu hamba-hambaNya syahid seramai-ramainya,untuk kembali kepangkuanNya.
Begitulah ketentuan qada' dan qadar Allah terhadap hamba-hambaNya.


Allah Maha berkuasa dalam apa jua hal dan keadaan. Di bulan Ramadhan yang penuh dengan keberkatan dan keampunan ini , Allah telah datangkan ujian kepada saudara-saudara seIslam kita di Gaza dengan ujian yang sangat hebat.

Berbahagialah sekalian roh-roh yang menjadi mangsa korban dan terkorban di sana kerana mereka akan Tuhan himpunkan di alam akhirat nun di sana dalam himpunan para syuhada dan orang-orang yang mendapat keredhaan Allah.



Musuh-musuh Allah tetap akan Allah adili di akhirat kelak. Walaupun di atas muka bumi seolah-olah mereka menguasai keadaan dan seolah-olah mereka kuat dan berkuasa.
Tidak ada kuasa yang lebih hebat berbanding kuasa yang ada pada manusia.

Semuanya Allah punya.Sampai masa dan ketikanya Allah akan bertindak. Oleh itu janganlah kita mendabik dada seolah-olah kita kuat, kita berkuasa, kita hebat, kita mampu, dan sebagainya.
Allah boleh hancurkan , Allah boleh binasakan.
Allah sangat mampu bubarkan musuh-musuhNya dalam sekelip mata atau dalam satu lahzah jika Allah mahu.

Jika Allah mahu maka sesaat pun tidak ditangguhnya, sesaat pun tidak diawalkan atau sesaat pun tidak dilewatkan. Jika Allah berkehendak Kun Fayakun ,maka jadi dan terjadilah.
Semoga Allah menunjukkan kekuasaanNya yang Maha Hebat tidak lama lagi. Semoga Allah selamatkan, lindungi hamba-hambaNya yang bertaqwa.

Semoga Allah gongcangkan, hancurkan,bubarkan,tunggang terbalikkan pasukan musuh-musuh Allah di dunia lagi, sebelum mereka mendapat pembalasan yang maha dahsyat dan azab di akhirat kelak.

Allahlah sebaik-baik pemberi balasan dan pengadilan yang seadil-adilnya.Allah tidak akan biarkan hamba-hambaNya dizalimi buat selama-lamanya.Tentu ada pembelaan dari Allah yang Maha Adil itu.

Semoga semuanya selamat dan menyelamatkan.
Dengan kuasa Allah yang Maha Berkuasa.
Marilah kita panjatkan setinggi-tinggi munajat dan doa agar umat Islam di dunia ini di bela dan terbela dunia dan akhirat.

Amin Ya Allah.

1 comment: