web stats

Sunday 1 February 2015

SAKIT ITU PENGHAPUSAN DOSA



Tidak ada sakit yang tidak ada ubat dan penawarnya, kecuali sakit tua dan mati.Tuhan perintahkan hambaNya berusaha dan berikhtiar berubat jika sakit, selepas itu barulah berserah diri (tawakkal) kepadaNya, samada sembuh atau tidak, itu haq Allah mengizinkannya.

Setiap insan pasti akan diuji dengan sakit, samada berat atau ringan.Sepertilah setiap insan pasti akan mati.Ujian sakit sangat penting bagi si hamba, supaya kita rasa lemah dan rasa hamba serta rasa Allah Maha berkuasa.

Alangkah beruntungnya jika kita diciptakan menjadi si hamba yang tahu bersabar dan redha jika diuji dengan ujian kesakitan.Dalam dunia mendapat rahmat Allah, manakala di akhirat pula memperolehi bighairil hisab.



Allah uji kita dengan ujian sakit supaya kita perlukan Allah.
Apabila sakit kita akan dekat dengan Allah.Kita akan berdoa kepada Allah mohon kesembuhan dariNya yang Maha Penyembuh.Bila sakit kita banyak merintih dengan Allah, mohon belas ihsan dan simpati dari Allah yang Maha Belas Kasihan pada hamba-hambaNya.

Akan tetapi ada juga manusia yang lupa Allah apabila di uji dengan sakit, bahkan ada segelintir hamba yang sanggup mengata Allah zalim, Allah tidak sayangkan dia, Allah tidak faham dia, Allah tidak kasihan pada dia.Allah seksa dia.MasyaAllah..... betapa jauhnya tersasar si hamba ini.Maha Suci Allah dari sifat zalim dan sebagainya yang diperkatakan tadi.

Allah sangat sayang pada hamba-hamba ciptaanNya, diberinya sakit supaya hambaNya memohon kepadanya. Merintih dan merayu, bermanja-manja kepadanya.Allah boleh saja beri kesihatan kepada kita sampai kita mati.Akan tetapi jika kita tidak diuji dengan ujian kesakitan kita akan megah, rasa hebat, rasa mampu, rasa sempurna, rasa besar diri, rasa angkuh seperti Firaun hingga mengaku dirinya adalah Tuhan.(Ana Rabbukumul A'alaa).Apalah ertinya hidup jika hati tidak memiliki Allah.

Allah mahu diri kita tetap mengekalkan sifat kehambaan yang tinggi, atas dasar itulah Allah uji kita dengan ujian sakit.Ramai umat Islam tidak faham kerja Allah ini.Mereka persoalkan Allah. Kenapa bagi aku sakit?, sedangkan orang lain sehat?.Kenapa
tidak sembuhkan sakit aku sedangkan orang lain sembuh.?Sudah macam-macam, ubat aku makan, telan, minum tapi sakit makin kronik.Seolah-olah marah pada Allah.Siapa kita hendak marah Allah?.




Jika Allah mahu sembuhkan penyakit kita dengan seteguk air penawar pun boleh sembuh.Jika Allah tidak berkehendak kita sembuh, selori ubat makan pun tidak akan sembuh. Mudah saja bagi Allah untuk menyembuhkan hambaNya.Sekelip mata, sesaat jua pun boleh sembuh, jika itu yang Allah mahu.

Tidak perlu kita persoalkan kuasa dan kehebatan Allah hinggakan kita jatuh kufur kepadaNya kerana ujian sakit.Ubat bukan Tuhan,
doktor atau tabib pun bukan Tuhan.Ubat, doktor dan tabib hanyalah perantaraan saja, yang Maha Penyembuh adalah Allah.

Oleh itu disamping usaha ikhtiar makan ubat dan jumpa doktor atau perawat, mintalah kesembuhan dengan Allah.Kita hanya mampu berusaha,Allah yang menentukan sembuh atau tidak.Jika sembuh syukur Alhamdulillah, jika tidak sembuh hingga membawa maut ertinya Allah ingin tinggikan darjat kita dengan ujian sakit dan Allah mahu gugurkan dosa-dosa kita di dunia lagi, supaya bila kembali kepangkuanNya dalam membawa hati yang sejahtera.

Jangan ada dari kalangan kita mengeluh bila diuji dengan sakit.Seolah-olah kita tidak redha dengan ujian sakit pemberian dari Allah.Kita kepunyaan Allah jua. Allah berhak lakukan apa saja kepada kita selaku hambaNya.

Jangan mempersoalkan Allah itu dan ini.Jangan tanya Allah kenapa dan mengapa?.Jangan biadab dengan Allah.Jika selama ini kita telah terlanjur maka bertaubatlah.Istighfarlah banyak-banyak semoga Allah ampunkan kita.Semoga dengan pengampunan Allah itu maka matinya kita sebagai seorang mukmin yang sah imannya.


Siapa kita hendak persoalkan Allah.Tanya mengapa bagi aku sakit seperti ini.Mengapa tidak sembuhkan penyakit aku, kenapa orang lain sehat dan sebagainya.Sedarlah wahai si hamba, sesungguhnya kita ini adalah hamba pecacai ciptaan Allah.Allah selaku BOSS atau TUAN kita, Dia berhak lakukan apa sahaja kepada barang ciptaanNya.

Yang terbaik bila diuji dengan sakit, bawa bersabar di samping ikhtiar berubat dan cari penawarnya.Selepas itu bertawakkallah kepadaNya yang Maha Mengetahui segala-galanya.Orang Mukmin itu tidak pernah berputus asa di atas rahmat Allah.
Berusaha itu dituntut oleh agama Islam yang Allah iktiraf.

Sesungguhnya Allah Maha Baik terhadap hamba-hambaNya.Allah lakukan pada hamba-hambaNya untuk kebaikan hamba-hambaNya juga.Hendaklah kita bersangka baik dengan Allah.Maha Suci Allah dari melakukan perkara yang sia-sia.Semuanya ada hikmah di sebalik mehnah dan ujian kesakitan.Hanya hamba yang beriman dan bertaqwa saja yang faham akan maksud ujian Allah ke atasnya.

No comments:

Post a Comment