web stats

Thursday 12 February 2015

KERINDUAN TUKANG AZAN YANG MENAKJUBKAN HATI




Salam Ceria kawan-kawan yang dirahmati Allah  sekaliannya.
Mari kita berkongsi rasa dengan sedikit kisah yang berlaku kepada seorang sahabat yang bernama Bilal bin Rabah.Walaupun beliau sangat hitam warna kulitnya namun hatinya sangat putih seputih salji, sejernih dan sebersih  embon pagi.

Tukang azan di zaman Baginda Rasulullah SAW ini mempunyai suara yang sungguh merdu,lunak lagi menakjubkan. Melalui suaranya apabila dikumandangkan azan kaum Muslimin  dapat Allah dan Rasulullah SAW.

Apabila beliau azan maka umat Islam berdatangan berpusu-pusu untuk mendirikan Shalat. Suaranya bagaikan batu magnet mampu menarik hati sekalian yang mendengarnya.

Setelah kewafatan Baginda Rasulullah SAW, Saidina Bilal tidak lagi berdaya untuk menjadi seorang muazzin kerana terlalu rindukan Baginda Rasulullah SAW.Hebat sungguh kecintaan beliau kepada seorang Nabi pilihan atas pilihan itu.

Akan tetapi suatu hari setelah cucunda Rasulullah Saidina Hassan dan Hussein merayu agar Saidina Bilal melaungkan azan, dengan berat hati Saidina Bilal perkenankan permintaan tersebut.



Setelah azan dilaungkan maka kaum Muslimin terkejut kerana sudah lama suara merdu muazzin Baginda Rasul yakni Saidina Bilal tidak melaungkan azan.Setelah mendengar laungan azan tersebut Kaum Muslimin merasakan seolah-olah Baginda Rasul ada kembali bersama mereka seperti sebelum wafatnya Baginda.

Terharunya Saidina Bilal apabila ingin melaungkan kalimah "Sahaja aku naik saksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah" terus Saidina Bilal tersangkut suara hibanya hingga menitiskan air mata yang sangat deras di wajahnya maka ianya disaksikan oleh Saidina Abu Bakar As Siddiq, Saidina Umarul Faruq dan seluruh kaum Muslimin di waktu itu.

Laungan azan yang sungguh merdu, syahdu dan sayu itu telah menggamit kerinduan seluruh para sahabat dan kaum Muslimin kepada Baginda Rasulullah SAW.



Begitulah hebatnya kerinduan para sahabat, kaum Muslimin dan juga Saidina Bilal bin Rabah.Allah telah memberi ganjaran yang sebesar-besarnya kepada umat Nabi Muhammad SAW yang merindui Nabinya.

Semoga kita semua mendapat anugerah dari Ilahi mencintai dan merindui Nabi kita seperti rindunya Saidina Bilal bin Rabah dan sekalian para sahabat yang lainnya.

Aamiin Ya Allah.
Oleh Ummu Sayyidah 2015

No comments:

Post a Comment