web stats

Sunday 11 January 2015

MARILAH KITA MENGENAL ALLAH


Allah adalah Dzat yang Maha Agung.Wujudnya Allah tiada permulaan, tiada pengakhirannya.Allah tidak beranak dan tidak diperanakkan.Allah tidak dua, tidak tiga, tidak juga berbilang-bilang banyaknya.

Allah adalah Tuhan yang Maha Esa.Tidak ada anak, tidak ada emak dan tidaklah Dia bapa.Maha Suci Allah dari semuanya itu.Tiada siapa yang ciptakan Allah.Tiada siapa yang jadikan Allah, kerana Allah bukan kejadian atau bukan ciptaan.Allah yang Maha Pencipta dan Allah Tuhan yang menjadikan alam ini.



Kekuasaan Allah Maha Hebat tiada batasnya.KehendakNya terjadi apabila Allah berkata "Kun...Fayakun", Maka "Jadilah terus terjadi".Tiada siapa dapat menyekat dan menghalangNya.

Allah perintahkan "Wahai bumi...banjirlah dengan dahsyatnya..maka banjirlah bumi".Maka huru haralah manusia dibuatnya.Itukan sudah terbukti kini.

Allah perintahkan "Wahai tanah..runtuhlah..maka runtuhlah tanah di sana sini".Allah perintahkan lagi "Wahai gunung berapi...meletuplah, keluarkanlah Laharmu dengan ganasnya, maka gunung berapi pun meletuslah mengalirkan lahar panasnya membunuh apa saja yang ada di bumi ini".

Allah perintahkan "Wahai angin...tiuplah taufanmu hingga berterbanganlah apa yang ada sekitarmu, maka tentera angin pun taat dan patuh, terjadilah puting beliung dan sebagainya".Mudah saja bagi Allah lakukan semuanya itu.Inilah buktinya Allah itu Maha Berkuasa lagi Maha Perkasa.


Allah memberi tanpa mengambil manfaat kerana Dzat Allah tiada berhajat seperti makhluk ciptaanNya.Itu bukti Allah Maha Sempurna lagi Maha Kaya.Dzat Allah tidak dapat difikirkan atau dibayangkan.Selagi dapat difikirkan atau dibayangkan, itu adalah mahkluk.Maha Suci Allah dari serupa seperti makhluk ciptaanNya. 

Dia disembah atau tidak disembah oleh hamba-hambaNya, Dia tidak berkurang dan tidak bertambah.Kalau bertambah ertinya Dia kurang.Jika berkurang ertinya Dia sama seperti makhluk ciptaanNya.Allah tetap dengan kesempurnaanNya.Maha Suci Allah daripada kekurangan.

Dialah tempat hamba meminta, mohon pertolongan, mengadu, bermanja, berkongsi rasa suka duka, tempat memadu kasih, meluahkan segala kesusahan , penderitaan dan apa saja masalah jiwa.

Allah adalah sumber kekuatan lahir dan batin insan.Allah adalah sumber cahaya hati dan iman.Allah merupakan cahaya langit dan bumi.Allah sumber segala kebahagiaan.Allah sumber segala keselamatan .

Allah adalah sumber harapan insan.Allah adalah Rabbul A'alamin yang wajib disembah dan diagungkan.Allah adalah Dzat yang Maha Kekal selama-lamanya.Cintailah Allah untuk mendapat rahmat dan redhaNya.Redha Allah membawa keselamatan untuk kita dunia dan di akhirat.Kita tidak akan dikecewakan jika dapat cinta Allah 

Besarkan Allah walau di mana jua berada.Esakan Allah walau dalam apa keadaan sekalipun.Sembahlah Allah walaupun nyawa sebagai tebusan dan cagarannya.Tidak menyesal jika kita memburu kasih cinta Allah.Ianya kekal lagi abadi selama-lamanya.

Ya Allah...anugerahkanlah kami hati yang cinta Allah sepenuhnya dan selama-lamanya. 

Amin Ya Allah.

No comments:

Post a Comment