web stats

Thursday 2 October 2014

HIDUP INI ADA GARIS PENAMATNYA


Hidup ini ada garis penamatnya seumpama pelumba larian hendak menang mesti sampai kegaris penamat sebelum pelumba lain sampai.

Kita hendak menang dalam hidup ini mesti pecut untuk sampai ke garis penamat sebagai juara yakni menjadi juara dalam mengabdikan diri kepada Tuhan .

Ayuh!... Marilah kita semua terus berlari untuk berjaya menjadi juara di garisan penamat sebagai seorang pelari di bumi Allah ini. 

Semoga semuanya layak menjadi juara dalam menghancurkan mazmumah dalam diri.
Ingin berjaya menjadi juara dalam lumba lari sepanjang hidup ini, kita mesti ada target dan ada cita-cita bahawa kita mesti  menjadi pemenang atau juara sebagai seorang hamba Allah  yang benar-benar mendapat qalbun salim di hujung hidup ini.

Apa yang mesti kita kejar dalam perlarian ini?.
Tentulah sebuah kejayaan sebelum sampai kegarisan penamat.

Kejayaan apa?.
Untuk siapa?..

Kejayaan membersihkan hati yang penuh zulumat ini di gantikan dengan hati yang penuh cahaya( Nuril Anwar).

Untuk kita persembahkan kepada Allah, Tuhan cinta Agung.
Garisan Penamat yang dimaksudkan dalam kehidupan ini ialah sebuah kamatian.
Yakni terpisahnya jasad lahir dengan roh. 

Terpisahnya seseorang hamba dengan dunia fana ini dan menuju ke alam sana, alam roh, alam ghaib, alam kubur, alam barzakh, alam yang kekal yakni ke dunia lain yang tidak akan kembali lagi ke dunia fana' ini.
Alam sana adalah alam baqa yang kekal buat selama-lamanya.

Di alam sana tiada siapa yang dapat menolong kita walaupun ibu ayah dan kekasih hati kita.Di alam sana yang membantu kita amal ibadah dan amal jariah yang ikhlas kerana Allah.
Banyak amal ibadah, banyak kebajikan yang dibuat maka beratlah timbangan (Al-Mizan) kita yang sebelah kanan.

Jika lebat kejahatan kita maka beratlah timbangan kejahatan kita sebelah kirinya.Malanglah kita ketika itu. Menangis air mata darah sekalipun tiada erti lagi, penyesalan sudah berakhir, tiada peluang lagi untuk berpatah balik ke alam dunia seperti sebelum ini.Pintu taubat sudah tertutup ketika ini.
 
Menyesal dahulu ada manfaatnya , menyesal kemudian tiada kesudahan.Nasi sudah menjadi bubur.Semuanya musnah dan sia-sia belaka.Marilah kita memperbaiki diri sebelum terlambat.Sebelum rumah kata pergi...pergi... Kubur pula berkata mari...mari...


Setelah menjadi jenazah yang kaku, beku, segala amalan tertolak, pintu taubat ditutup.jadilah kita seorang pelari yang berjaya dalam pelarian kita yakni berjaya sampai ke garisan penamat sebagai juara di sisi Allah.

Juara yang menang dalam mujaahadatunnafsi melawan mazmumah menyuburkan mahmudah. Semoga kematian kita langit dan bumi terima, Allah redha dan Baginda Rasulullah restu.
Amin Ya Allah

No comments:

Post a Comment