web stats

Thursday 2 October 2014

Bercakap lebih baik atau diam


Diam lebih banyak mengundang kebaikan daripada berkata-kata yang tidak berfaedah.
Berkata-kata yang sia-sia akan menempah neraka sudahnya.

Bila berkata-kata terlalu banyak sudah tentu kata-kata itu banyak salahnya, banyak salah itu satu dosa.
Ada orang wataknya suka bercakap, membebel tidak tentu pasal. Dari celik mata hingga tutup mata kerjanya bercakap... bercakap. Letih semua orang mendengar percakapannya.Ada ada saja yang hendak di ceritakan.

Yang lebih malang bercakap tentang orang. Mengumpat namanya.
Paling malang atas tikar sembahyang pun boleh mengumpat.Tasbih melekat dekat tangan pun boleh mengumpat.Orang mengumpat Allah akan lemparkan ke dalam api neraka yang menyala-yala dengan dahsyatnya.

Hati berpenyakit suka bercerita tentang aib orang sahaja, kebaikan orang ditutup-tutupnya.Inilah sifat ahli neraka jahanam yang kekal selama-lamanya di dalam neraka.
Wal'iyazubillahimin Zaalik.



Orang yang banyak bercakap wataknya suka jaga tepi kain orang sedangkan tepi kain sendiri koyak rabak tidak nampak.Hati perut kotor dan busuk, penuh dengan ulat-ulat mazmumah.Inilah yang dikatakan istilah "jahat mulut"atau "bisa lidah".

Orang yang suka bercakap tidak akan terlepas dari sifat ghibah (mengumpat). Lebih parah lagi dalam semua keadaan kerjanya mengumpat.kata orang tua-tua "buat ketupat". 

Tempat  kerja mengumpat. Di pejabat mengumpat, di kilang mengumpat, di sekolah mengumpat,bahkan yang lebih dahsyat lagi sedang dengar kuliah agama pun sempat mengumpat. Astaghfirullahal 'azim....
 
Bila kita mengumpat pada seseorang semua pahala kita akan pergi kepada orang yang kita umpat.

Maknanya kita akan muflis di akhirat nanti kerana kebaikan kita akan hangus semuanya.
Malangnya orang yang suka bercakap, Banyak berkata-kata yang tidak berfaedah ,di akhirat lidahnya akan digunting dengan gunting dari neraka Allah.Lidahnya akan Tuhan izinkan menjadi panjang berhasta-hasta, berjela-jela dan akan di bakar api neraka Jahim.

Aduh... Azabnya. Ya Allah jauhilah kami dari menjadi orang yang berkata-kata akan tetapi tidak dikotakan percakapannya .

Juga jauhilah kami dari menjadi orang yang banyak berkata-kata yang sia-sia belaka.
Bukankah diam itu lebih baik, lebih menyelamatkan keadaan. Lebih mengamankan suasana orang sekeliling?.Diam itu ibadah.Diam itu membawa rahmat dan berkat.Diam lebih baik dari berkata-kata yang membawa dosa dan padah kepada diri sendiri.

Boleh berkata-kata akan tetapi biarlah dalam hal yang benar lagi mendatangkan kebaikan kepada diri dan orang lain.Berkata-kata untuk Allah dan Rasul sangat dituntut .Berkata-kata menyampaikan mesej dakwah, ilmu Islam sangat membawa positif kepada umat manusia, dipersilakan dan di alu-alukan.


Jika dengan berkata-kata boleh meraih pahala apa salahnya. Berkata-kata kearah kebaikan dan membesarkan Allah, Rasul dan akhirat, sangat dituntut.Sekiranya dengan berkata-kata boleh mendatangkan iman dan taqwa ianya tidak salah di sisi agama.

Namun berhati-hati dalam berkata-kata itu yang terbaik.Semoga Allah pelihara lidah dan mulut kita dari dosa dan noda .

Amin Ya Allah

No comments:

Post a Comment