web stats

Sunday 8 June 2014

Bertolak ansurlah di jalan raya





Manusia hari ini sangat tidak mempedulikan keselamatan orang lain termasuklah di jalan-jalan raya.

Masing-masing bagaikan pokok yang melepaskan pucuk masing-masing. Berlumba-lumba di jalan raya mahu segera, mahu cepat, walaupun terpaksa meragut nyawa orang lain yang penting dia puas. Inilah antara sikap yang boleh membawa kemalangan di mana-mana.

Sikap tidak sabar dalam memandu , ingin cepat, tidak ada disiplin di jalan raya, terlalu laju hingga hilang fokus.Akhirnya kenderaan terbabas dan melanggar apa sahaja yang ada di hadapan,di kiri atau di kanan.

Sikap berlumba-lumba ingin menunjuk-nunjuk, aku hero di jalan raya,seolah-olah jalan raya "ana yang punya".

Bermegah-megah di jalan raya,sifat sombong waktu memandu,lagilah kenderaan lebih canggih dari orang lain,seinci sedikit pun tidak beri laluan kepada kenderaan lain.



Tidak berhemah ketika memandu,gopoh gapah,tidak menghiraukan kenderaan kiri, kanan, belakang dan hadapan. Ini memang menempah maut nama nya!...

Diberi disiplin lampu isyarat merah, wajib berhenti untuk keselamatan bersama akan tetapi ada juga yang melanggarnya dan merempuh bagaikan orang tidak siuman membawa kenderaan.

Lampu isyarat tidak dipedulikan, merempuh apa sahaja, tanpa memikirkan keselamatan orang lain juga keselamatan dirinya sendiri. Orang yang sikap begini tidak sayang nyawa nama nya.

Sukar memberi signal,kiri atau kanan apabila hendak melintas atau masuk simpang..ini adalah sifat yang sangat merbahaya dan menyusahkan orang lain.



Parking kenderaan tidak pada tempatnya, sangat menyusahkan orang ramai. Menyebabkan orang lain membuang masa menyelesaikan masalah parking yang tidak teratur disebabkan pemandu yang tidak bertanggung jawab.

Bagi anak-anak muda yang sedang galak berpoya-poya dan berseronok , di jalan raya pun mereka anggap macam tempat mereka berpesta dengan kenderaan motosikalnya , pecut tanpa memikirkan bahayanya dari sikap sedemikian rupa.

Akhirnya terpaksa tersepit di bawah lori, terhimpit di celah-celah kenderaan lain bahkan ada juga yang terbabas melanggar tiang eletrik, langgar tiang lampu isyarat dan macam-macam yang dilanggarnya. Nasib baik selamat, nasib tidak baik, mati katak di jalan raya. Wal'iyazubillah.



Itulah antara sikap-sikap pemandu yang tidak tahu untuk bertolak ansur di jalan raya. Kemalangan ngeri sering kita dengar dan lihat dalam mediamassa eletronik dan mediamassa cetak di hari ini.

Terdapat mangsa yang hancur kenderaannya, pemandu dan penumpang mati di tempat kejadian, ada yang patah kaki, patah tangan, retak tulang belakang, ada yang tersepit , terselit di bawah treler dan macam-macam lagi yang menyayat hati. 



Ini semua adalah angkara tidak ada sikap toleransi dan berhati-hati di jalan raya. Oleh itu sewajarnyalah kita semua berwaspada dan berhati-hati di jalan raya. Lebih-lebih lagi berakhlak mulia sepanjang memandu kenderaan supaya semua pihak selamat dan menyelamatkan keadaan dan suasana.

Jika semua pihak ada sikap terpuji di jalan raya I Allah, kemalangan dan musibah di jalan raya dapat diatasi. Sedikit sebanyak akan membantu untuk menyelamatkan mangsa dari terkorban di jalan raya.



Semoga kita semua menjadi orang yang menyelamatkan orang lain walau di mana jua kita berada. Jadilah penyelamat kepada manusia walaupun di jalan raya. Semoga ianya juga dianggap amal ibadah oleh Allah SWT.

Amin Ya Allah.

No comments:

Post a Comment